آداب اجتماعی, آداب تجارت کسب و کار, محتوا

عضلات ذهنی بخش ششم

عضلات ذهنی

درود بر شما سروران که از نامداران هستید! تشکر می‌کنم که وقت گذاشتید و علاقه‌مند هستید به پرورش عضلات ذهنی خودتان با مجموعه برنامه‌ی موسکولوس کاریزماتیکوس.

می‌خواهیم به ششمین عضله‌ی ذهنی بپردازیم. ششمین عضله‌ی ذهنی مربوط می‌شود به ادب پادشاهان که همان Punctuality یا به زبان آلمانی‌ها Punktlichkeit است؛ به‌معنای وقت‌شناسی یا سروقت بودن. زمانی بود که مردم  می‌گفتند اگر یک مقدار دیر برسیم کلاس دارد! اما امروزه می‌دانیم که وقت طلاست و اتفاقاً افرادی که از هوش زمانی برخوردار هستند و هر دقیقشه‌شان مهم است سعی می‌کنند سروقت برسند و به این ترتیب به کارمندان و همکارانشان هم این درس را می‌دهند. اگر ما این عضله را در خودمان تقویت کنیم، هم سر وقت می‌رسیم و به وقت دیگران و خودمان احترام گذاشته‌ایم و هم اینکه از دیگران می‌خواهیم که سر وقت باشند. من همیشه در کلاس‌ها می‌گویم نباید از این کلاس بیرون بروید و فقط سعی کنید با دیگران محترمانه رفتار کنید و وقت‌شناس باشید، بلکه باید از دیگران هم بخواهید. صحبت‌هایی می‌شود، تکنیک‌هایی گفته می‌شود و مثال‌هایی زده می‌شود. اما این‌جا ما فقط بسنده می‌کنیم به اینکه دقت داشته باشید رفتار افرادی که سر وقت هستند بسیار باکلاس است و این افراد به دیگران نشان می‌دهند که چقدر وقت طلاست؛ Time is money. و دیگران در نظر آن‌ها «Time is honey» یا «Time is no problem».

یکی از راه‌هایی که بخواهیم این عضله را تقویت کنیم، که درد هم دارد، این است که ما وقتی دیر رسیدیم معذرت‌خواهی بکنیم و یک دلیل کوتاه بیاوریم. عموماً بچه‌هایی که در کودکی بچه‌های خواسته بودند این موضوع را رعایت می‌کنند. اما بچه‌های ناخواسته همینطور از راه می‌رسند و می‌خندند. اصلاً انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده! اما کسانی‌که که در کودکی محبت دیده‌اند و با آن‌ها آداب معاشرت کار شده می‌دانند اگر دیر رسیدند باید معذرت‌خواهی کنند. تکنیک‌هایش را داخل کلاس می‌گوییم اما دقت داشته باشید که بعضی وقت‌ها در برنامه‌ی اینستاگرام می‌بینم که نوشته شده «اگر دیر رسیدید معذرت‌خواهی نکنید، درعوض بگویید مرسی که منتظرم بودید.» من روی این افراد یک اسمی گذاشته‌ام که الان نمی‌توانم بگویم، اما در کلاس درباره‌شان صحبت می‌شود. آدم باید چقدر فلان باشد که به خودش اجازه بدهد همچین صحبتی را بکند و اگر من دیر رسیدم معذرت‌خواهی نکنم و نگویم «ببخشیدی دیر شد، ترافیک اذیتم کرد» یا «ببخشید دیر شد جلسه‌ی قبلی یه مقدار بیشتر طول کشید». بلکه بگویم «مرسی که منتظرم بودی!»  شاد باشید و سربلند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *