آداب اجتماعی, آداب تجارت کسب و کار, محتوا

عضلات ذهنی بخش اول

عضلات ذهنی

درود بر شما سروران که از نامداران هستید!

اول سال به شما قول داده بودم که امسال می‌خواهم چند ویدیو برای شما تهیه کنم؛ خیلی دلی با موبایل خودم، بدون فُکُل و کراوات و شروع کنیم به صحبت کردن درمورد عضلاتی که باید در خودمان تقویت کنیم(عضلات ذهنی یا Mental muscles) .این عضلات به ما کمک می‌کند که شخصیت حرفه‌ای‌مان استوار بماند. من یک اصطلاح لاتین هم روی این مجموعه عضلات گذاشته‌ام تحت عنوان موسکولوس کاریزماتیکوس (Musculus Carismaticos) که پزشکان محترم هم با آن ارتبارط برقرار کنند. به‌هرحال امروز به اولین مورد بپردازیم؛ عضله‌ای که باید در خودمان پرورشش بدهیم و حسابی روی آن کار کنیم و در ابتدا گرمش کنیم.

 عموماً دیده می‌شود در بعضی از افراد این عضله بسیار ضعیف و نحیف شده و برای همین شخصیت حرفه‌ای‌شان خموده شده؛ دولا و چه‌بسا سه‌لا هم دیده شده‌است. افرادی که با هزار دردسر پولی جمع می‌کنند و از مرز خارج می‌شوند بعد از اینکه برمی‌گردند، بعد از یک هفته دو هفته، دیگر آن آدم قبلی نیستند. چرا؟ چون یک اشکالی در کارشان به‌وجود آمده؛ این افراد  از آن به بعد حرف «ر»شان می‌زند! یعنی دیگر نمی‌توانند واژه‌ها را خوب ادا کنند. به‌هرحال مدتی در غربت زندگی کرده‌اند. حرف «ر»شان می‌زند و بعد نمی‌توانند کلمات را خوب ادا کنند. خیلی‌ها پشت تلفن می‌شنوید.

نکته‌ی اول این است که اگر ما می‌خواهیم این عضلات را در خودمان تقویت کنیم باید چه‌بسا شروع به گرم کردن کنیم. اولین دست‌گرمی چیست؟ این است که بببینیم آیا روی کارت ویزیتمان به  فارسی نوشته شده‌است؟ متاسفانه خیلی وقت‌ها من می‌بینم هر دو طرف کارت ویزیت ایرانی به انگلیسی نوشته شده. این خیلی خطرناک است. ما باید به زبانمان و به فرهنگمان خیلی بیشتر از این اهمیت بدهیم.

و نکته‌ی دوم این است که تا جایی که می‌توانیم از کلمات و واژه‌های فارسی استفاده کنیم. به‌هرحال خیلی واژه‌ها از فرهنگ‌های دیگر وارد شده که اشکالی ندارد؛از زبان فرانسه خیلی کلمات و واژه‌ها را گرفته‌ایم، از انگلیسی، از کشورهای دیگر مخصوصاً عربی. به‌هرحال گذشته‌ها گذشته. به فکر آینده باش! بنابراین باید سعی کنیم جوری نباشد که بگوییم «بله، چشم. اجازه بدین من کلندرم (تقویم/Calendar) رو نگاه کنم به شما خبر می‌دم». اگر ما می‌توانیم بگوییم «تقویم»  پس چرا از کلندر استفاده کنیم؟!

مطمئناً شما دوستان و آشنایانی می‌شناسید که در خارج از ایران زندگی می‌کنند؛ چه‌بسا سالیان سال. اما فارسی را بسیار قشنگ صحبت می‌کنند و برایش اهمیت قائلند .خواهشم از شما این است که این ویدئو را به رسم تشکر برای آن‌ها بفرستید و به آن‌ها نشان بدهیم که حواس ما به شما هست و نهایتاً افتخار آشنایی با آن عزیزان را هم به ما بدهید. شاد باشید و سلامت!

مشاهده ویدئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *